dissabte, 12 de març del 2011

El Masnou, un poble que educa.


El passat 7 de març vaig convocar una trobada amb mestres, professorat, pares i mares per tal de debatre sobre l’educació al Masnou.

Vull agrair la generositat i les aportacions de les persones que hi van assistir i manifestar el meu compromís de treballar per corregir les mancances detectades i per assolir els objectius que s’hi van assenyalar.

A continuació teniu un resum del que es va parlar.

Marta Neira

fomentar la comunicació

Recuperar la comunicació entre tots els centres de primària i secundària, i amb l’administració, per poder establir accions conjuntes respecte a l’educació i l’aprenentatge

Establir contactes periòdics entre els mestres de primària i secundària, proposant  diferents temes de treball.

Crear un blog on els i les mestres puguin accedir i cercar, opinar, compartir amb altres mestres del poble, per aprofitar de manera pràctica els recursos (compartir autocars, rebaixar preus de les entrades,  compartir experiències,...)

Potenciar les relació entre les AMPAS mitjançant contactes periòdics i establint mecanismes de recolzament a la tasca de les juntes i d’aprofitament de sinergies (ex: establir centres d’interès anuals a cada escola i  gaudir-los totes les famílies de la resta d’escoles,...)

Crear un blog on les AMPA puguin accedir i cercar, opinar, compartir, per aprofitar de manera pràctica els recursos (lloguer d’equipaments,  reserva d’espais, viabilitat d’extraescolars, descomptes,...)

Recuperar el valor d’estar/ser POBLE per enfortir i crear les xarxes que ens permetran, juntament amb els centres educatius, entitats i altres institucions, fer del Masnou un poble  educador.

Ampliar i cuidar els espais físics de relació: parcs, parcs infantils, zones per vianants.

Dissenyar activitats amb valors que combinin l’aspecte lúdic amb altres referents al medi ambient, la convivència, el civisme, etc

Ampliar les places de Batxillerat, per exemple obrint més línies als IES, per evitar que els alumnes marxin del poble.

Assistència del o la representant de l’ajuntament als Consells Escolars del diferents Centres per poder captar les particularitats de cada centre, i alhora, ser la via per establir les sinergies i propiciar la comunicació entre els diferents membres de la comunitat educativa i entre els diferents centres..

Potenciar la connectivitat telemàtica als centres, entre els centres i al poble.

Dotar de recursos tecnològics als centre per fer-ho efectiu, i potenciar-ho a partir de xarxes, blogs i altres sistemes que estableixin nous canals de comunicació virtual.

Aprofitar i potenciar els recursos amb que compta l’escola

Propiciar la formació de professorat en les noves tecnologies i en les pissarres electròniques, en vies de millor la comunicació amb alumnes, famílies, i fer més atractiu l’aprenentatge.

l’escola, comunitat d’aprenentatge

Recuperar la confiança entre els diferents membres de la comunicat educativa

Mirar de recuperar activitats de relació entre els diferents membres o establir-ne de noves.

Fomentar  les aportacions de pares i mares com a suports dels i les mestres per activitats concretes, aprofitant la seva experiència (excursions, reforç a plàstica, a lectura, en l’ elaboració de revistes o quaderns,...)

Establir més canals de comunicació real entre pares i mares i mestres, utilitzant les noves tecnologies (facebook, correu electrònic, ...)

Fer campanyes i accions concretes per potenciar la implicació de les famílies en l’educació dels seus fills.

llengües estrangeres

Millorar l’aprenentatge de les llengües estrangeres.

Amb recursos específiques: programes d’angles per les pissarres electròniques, material d’audició, espectacles en anglès (teatre i cinema), ...

Promoure un sistema de parelles de conversa presencial o virtual, agermanament amb una ciutat que utilitzi com a primera o segona llengua la parla anglesa, i fer intercanvis familiars, entre joves, per centres escolars,...

atenció específica

Continuar i ampliar projectes com el projecte GEODA, i fer-ho amb més rigor i continuïtat, coordinat amb les regidories. Així com el PQPI que es porta a terme al Centre de Formació de Persones adultes (CFPAM)

Des de promoció econòmica fer, en col·laboració amb el CFPAM,  el seguiment dels i les joves que hi participen i mirar de acompanyar-los en la seva formació i recerca laboral.

Mantenir i ampliar les mesures d’atenció específica de l’alumnat de primària i secundària.

Cercar voluntaris universitaris i persones jubilades  per estudi assistit a infants i joves sense possibilitats econòmiques.

Establir un protocol de rebuda de nens i joves per fer l’acompanyament i suport amb la llengua i adaptació.

Mantenir les ajudes per alumnes amb necessitats concretes d’aprenentatge.

redistribució

Adaptar la distribució dels recursos econòmics a les necessitats reals de l’alumnat de cada centre i a les necessitats reals de cada centre escolar.

Suport econòmic a la família més ajustat a la realitat. Fer el seguiment i donar eines per que aquesta dependència desaparegui: treballar la corresponsabilitat de la família.

Treball coordinat de les regidories d’educació, serveis socials, el centre escolar i la família.

Establir un protocol per equilibrar la rebuda de nens i nenes nouvinguts entre els diferents centres

Mirar de redistribuir els nens i nenes nouvinguts a l’hora de la matricula entre tots els centres escolars. Continuar fent-ho durant  el curs.

Pal·liar el sobreesforç que representa per un centre l’acolliment d’un nouvingut dotant-lo amb més recursos.

manteniment infraestructures

Necessitat de manteniment i necessitats d’ampliació i renovació específiques de cada centre. Edificis molt vells que necessiten millora.

Els recursos de la administració son insuficients. Cercar altres vies de finançament: sponsorització, patrocinis, ...

Cedir els espais de les escoles per altres activitats i que això repercuteixi en una ampliació del pressupost per manteniment.

Establir de manera consensuada un llistat de prioritats de cada centre i entre els centres i començar segons aquest ordre.

addiccions

Lluitar contra les addiccions globalment al poble i específicament a cada centre.

Utilitzar tots els mecanismes a l’abast per allunyar les drogues  dels centres escolars i dels llocs de reunió i socialització dels joves

Campanyes de prevenció als centres i al poble, amb els i les joves, les famílies i la població en general, fomentant una consciència de rebuig davant qualsevol droga.

Utilitzar els mitjans de comunicació de l’ajuntament per inserir missatges ( revista, espais públics,  locals, ...)

Orientar, i incrementar si cal, la vigilància policial  i sancionar.

Programar espectacles i activitats per abordar des de tots els àmbits    aquest tema (teatre, cinema, concerts, lectures, ...)

esport

Facilitar la pràctica esportiva de forma coordinada entre les escoles i la regidoria d’esports.


educació permanent

El CFPAM és un recurs social i formatiu molt potent i que està infrautilitzat; cal aprofundir en els següents aspectes:

Davant l’elevada dificultat per aprendre català i castellà per part de les persones nouvingudes analfabetes, es constata la necessitat d’alfabetitzar-les, la qual cosa facilitarà enormement l’aprenentatge d’altres llengües. Ja s’ha començat a fer però cal una sistematització i comptar amb voluntariat.

Afavorir l’intercanvi cultural

Facilitar informació, en diferents idiomes, sobre els cursos d’idiomes a les persones nouvingudes quan s’empadronen al nostre municipi.

Fomentar les parelles lingüístiques amb voluntariat autòcton

En quant als immigrants adolescents, es requereix d’intermediaris a l’IES per tal de facilitar l’acollida

Aula d’extensió universitària lligada al CFPAM.

Afavorir la creació d’una Associació cultural vinculada al CFPAM.


En resum, hem d’afavorir una major coordinació entre tots els agents implicats en l’educació: professorat, alumnes, centres, pares i mares i ajuntament i arribar a un PACTE LOCAL PER L’EDUCACIÓ que ens comprometi a tots en un objectiu comú: millorar l’educació al Masnou.


AGRAIRÉ QUALSEVOL COMENTARI, OBSERVACIÓ O APORTACIÓ QUE VULGUEU FER PER MILLORAR L’EDUCACIÓ AL NOSTRE POBLE.

Podeu escriure’l com a comentari a aquesta pàgina o a través de:
apartat de correus 26, 08320 El Masnou

Marta Neira

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada